Upacara Adat Panggih Penganten Kacar-kucur
UPACARA ADAT PANGGIH PENGANTEN
“KACAR-KUCUR”
Salah
satunggaling rangkean upacara adat panggih penganten inggih menika kacar-kucur.
Kacar-kucur menika upacara ingkang isinipun penganten kakung ngesok klasa
bangka ingkang isisnipun beras kuning, wiji-wijian, kacang-kacangan, lan arta
receh. Lajeng isi keba wau dipun suntak wonten kain sidur ingkang dipun pangku
dening penganten putri. Saksampunipun dipunsuntak kain sidur menika wau
dipuntali lan dipunpasrahaken dhateng ibu penganten putri.
Makna
saking isi keba wau inggih menika: beras kuning ingakng tegesipun kangge
nyiptakaken keluarga perlu wonten jaminan kebutuhan pokok arupi beras. Beras
dipuncampur kunir supados sae dipunpersani lan kunir minangka bumbu ingkang
maknanipun manungsa mesthi pikantuk ujian utawi “bumbu kehidupan”. Arta inggih menika alat kangge nyekapi kabetahan.
Upacara kacar-kucur menika pralambang
penganten kakung gadhah tanggung jawab nafkah marang garwanipun, lan penganten
putri gadhah kewajiban nyekapaken nafkah supados murakabi sedayanipun sarta
penganten putri kedah pinter anggenipun njaga nafkah saking garwa lan dipunagem
kanthi sak saenipun.
Babagan
punika sampun dipun jelasaken wonten Q.S. An-Nisa ayat 34 ingkang artinipun: “Kabeh wong lanang iku wajibe dadi pengayon
tumrap wong wadon, jalaran Allah wus ngutamakake wong lanang ngungkuli wong
wadon, lan sebab priya iku wus aweh nafkah saka bandhane. Dene wanita kang
saleh yaiku wanita kang bekti ing guru laki, sarta kang rumeksa ing wewadi
kalawan pangreksane Allah. Ana dene wanita kang sira kuwatirake manawa tumindak
mbladhak ala, anglalekake kuwajiban, mangka pitutura kang becik marang dheweke,
dene manawa wangkal, nuri sira misaha saka paturone, yen meksa isih tetep
wangkale, gebugen dheweke wus manut miturut marang sira, mangka sira aja golek
dhadhakan gawe ngrekasa, sanyata Allah iku Maha Luhur lan Maha Agung.”
Saking
ayat menika sampun cetha bilih garwa kakung lan putri kagungan tanggung jawab
ingkang ageng dhumateng garwanipun. Lan tanggung jawab punika wau sampun
dipungambaraken wonten upacara adat kacar-kucur. Kanthi upacara adat
kacar-kucur menika dipun suwun bilih ing saklajengipun garwa kakung lan putri
saged nglampahi pagesangan kanthi ayem tentrem trep kaliyan tanggung jawabipun
piyambak-piyambak.
Ananging
wonten jaman sakmenika mboten sekedhik garwa kakung ingkang mboten tanggung
jawab marang garwanipun. Garwa kakung milih gesang piyambak ninggalaken
garwanipun kangge kesenenganipun piyambak. Garwa putri dipuntinggalaken lan
mboten dipun nafkahi. Garwa putri kedah pados nafkah piyambak kangge
keluarganipun. Kawontenan menika cetha mboten trep kaliyan makna lan tujuan
saking upacara adat kacar-kucur.
Kawontenan
wonten jaman sakmenika saged kadadosan amargi sakmenika sampun kathah ingkang
ninggalaken upacara adat penganten sahingga mboten ngresepi menapa kemawon
ingkang dados tanggung jawabipun minangka garwa. Ananging taksih kathah
piyantun ingkang nglestantunanken upacara adat penganten punika. Tuladhanipun
bapak presiden Jokowi nalika mantu putrinipun taksih nglampahi upacara adat
kacar-kucur. Saking punika saged kita pendhet maknanipun bilih presiden kemawon
mboten sungkan nglampahi upacara adat menapa malih kita sedaya, ugi kedah
ndherek nglestantunaken budaya menika.
Mangga
kita lestantunaken upacara adat penganten menika, mugi-mugi kabudayan jawi
tetep lestari lan njalari pagesangan ingkang ayem tentrem sedayanipun.
Komentar
Posting Komentar